درمان خانگی سندرم پای بیقرار

درمان خانگی سندرم پای بیقرار

سندرم پای بیقرار نوعی بیماری است که به سیستم عصبی مربوط می شود و سبب می شود بیمار در پاهای خود احساس مومور، گزگز، سوزش، خارش، درد و… داشته باشد. همین احساسات موجب بیقراری در پاها شده و به ویژه در زمان استراحت، خواب و یا نشستن های طولانی مدت که فرد تحرک لازم را ندارد، تشدید گردد.

متاسفانه تاکنون علت اصلی این بیماری کشف نشده است اما به نظر می رسد ژنتیک نقش اساسی در بروز این عارضه دارد. همچنین بر اساس نظر محققان اختلال در ترشح هورمون دوپامین و یا ضعف در سیستم گردش خون، از دیگر عوامل بروز این بیماری می باشند.

البته در برخی موارد نیز تغییرات هورمونی بدن به ویژه در زنان مانند بارداری می تواند عاملی برای بروز سندرم پای بیقرار گردد.

به هر حال عامل این بیماری هر چه باشد، زندگی و استراحت بیمار را تحت تاثیر قرار می دهد و موجب کاهش کیفیت خواب می شود. بنابراین بهتر است به دنبال راهی برای برطرف کردن آن باشیم.

در این مطلب تعدادی از روش های خانگی درمان سندرم پای بیقرار را بیان خواهیم نمود.

درمان سندرم پای بیقرار با روش های ساده خانگی

-اگر شما از جمله افرادی هستید که به نوشیدن چای و قهوه علاقه زیادی دارید و در عین حال سندرم پای ببیقرار نیز دارید، بهتر است برای آرامگرفتن پاهای بیقرارتان، مصرف چای و قهوه را به حداقل برسانید. همچنین چند ساعت قبل از خواب شبانه از نوشیدن چای، قهوه و نوشابه های گازدار خودداری کنید.

درمان خانگی سندرم پای بیقرار

-اگر الکل یا دخانیات مصرف می کنید، فورا مصرف آنها را ترک کنید. چرا که مواد موجود در نوشیدنی های الکلی و دخانیات، بیقراری پا را تشدید می کنند.

-تا جایی که برایتان امکان دارد، هر روز ورزش کنید. البته ورزش های سخت و سنگین انجام ندهید چرا که بیقراری پاها را بدتر می کنند. علاوه بر این سعی کنید قبل از خواب شبانه ورزش های سبکی مانند پیاده روی یا حرکات کششی انجام دهید.

-سعی کنید قبل از خواب پاهای خود را ماساژ دهید. بهتر است این ماساژ بیشتر در ناحیه ساق پا و مچ پا باشد.

-قبل از رفتن به رختخواب دوش آب سرد بگیرید. البته اگر این کار برای شما امکانپذیر نیست، پاهای خود را در آب سرد فرو بردید و چند دقیقه در آن نگه دارید. همچنین می توان یک قاشق چایخوری جوش شیرین را در مقداری آب گرم کاملا حل کرده و پاهای خود را در آن ماساژ دهید. همچنین قرار دادن پاها در مخلوط آب و سرکه سیب نیز می تواند موثر باشد.

درمان خانگی سندرم پای بیقرار

-یک روش موثر دیگر برای کاهش بیقراری پاها، استفاده از کیسه آب گرم است. البته بیماری افراد مختلف، ممکن است به درمان های مشابه پاسخ یکسان نداشته باشد. برخی افراد برای کاهش بیقراری پاها، کیسه آب سرد را ترجیح می دهند. به هر حال هر نوع تغییرات دمایی می تواند در برطرف کردن یا حداقل کاهش بیقراری پا موثر باشد.

-هرگز دیر وقت و قبل از رفتن به رختخواب غذا نخورید. این کار موجب تشدید بیقراری پاها می شود. برای این که خواب آرام تری داشته باشید، بد نیست قبل از خواب، یک عدد سیب درختی یا مقداری عسل میل کنید. البته اگر دیابت دارید و بیقراری پاها نیز در اثر آن است؛ بهتر است همراه شام خود مقداری پیاز یا سیر خام میل نمایید. این کار به خواب راحت تر کمک بسیاری می کند. 

درمان خانگی سندرم پای بیقرار

-یک الگوی منظم برای خواب خود تدوین نمایید. خوابیدن های نامنظم مشکل ببیقراری پاها را تشدید می کند. همچنین سعی کنید اتاقی که در آن می خوابید کاملا ساکت، تاریک و با دمای مناسب باشد.

-در ساعات انتهایی شب هرگز از وسایل الکترونیکی مانند کامپیوتر و موبایل استفاده نکنید. استفاده از این نوع دستگاه ها، قبل از خواب بیقراری پاها را در حین خوابیدن تشدید خواهد کرد. تا آنجایی که امکان دارد چند ساعت قبل از خواب، تلویزیون نیز تماشا نکنید و نور فضای اتاق را کم کنید.

-استرس و اضطراب را از زندگی خود دور کنید. استرس داشتن به ویژه قبل از خواب، بیقراری پاها را تشدید می کند.

-تا آنجایی که برایتان امکان دارد، در طول روز نخوابید.

درمان خانگی سندرم پای بیقرار

-یکی از راهکارهای موثر برای برطرف کردن سندرم پای بیقرار، مصرف دمنوش های گیاهی است. دمنوش چای کوهی و دمنوش گل پیچ ساعتی از این جمله می باشند.
تذکر: مصرف دمنوش گل پیچ ساعتی برای زنان باردار و شیرده و افرادی که داروهای ضدافسردگی مصرف می کنند، ممنوع می باشد.

منبع : chaharfasl.net

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *