فرایند گیمیفیکیشن در استارت‌آپ‌ها – گفتگو با علیرضا رنجبرشورابی

  • ممنون میشم کمی از سابقه کاری خودتون برای دوستان توضیح بدید:

از حدود سال ۸۸ بر اساس علاقه مندی به کاربرد قابلیتهای گیم دیزاین در کار و کسب های غیر بازی، شروع به مطالعه کردم. این مطالعه طی دو سال  و تجربه پیاده سازی در بازی ها و استارت آپی که داشتم باعث شد تا کم کم با سایر استارت آپ ها و پس از آن با سازمان ها و نهادهای مالی وارد قرارداد و انجام پروژه شدم. همزمان اقدام به یادگیری تمامی مسایل مرتبط با آن نمودم که منجر به مطالعه در زمینه علوم انسانی، اقتصاد رفتاری و … شد. در این مدت در حوزه های آموزش، سلامت، شبکه اجتماعی، پرداخت و فینتک و … همکاری داشته ام. شرکت فناپ، بانک سامان، خدمات پرداخت ایرانکیش، بانک آینده، شرکت توسن؛ برخی از مجموعه هایی هستند که با آنها  همکاری داشته یا دارم.

  • بهترین پروژه ای که داشتید کدام پروژه بود و چرا؟

پروژه های گیمیفیکیشن به جهت حجم انگیجمنت بالایی که از دیزاینر و تیم طراحی طلب میکنند خیلی زود در جایگاه فرزندی (دست کم برای طراح اصلی) قرار می‌گیرند و همین مساله انتخاب را سخت می کند. ولی تجربه های همکاری با تیم ماناپی در فناپ و تیم همسا از سامان و پروژه مرتبط با ایدز سازمان ملل متفاوت و شاخص بودند.

  • چرا شرکتها کمتر به سراغ برنامه ریزی اصولی برای گیمیفیکیشن میروند؟

دیزاین اصولی یک راهکار گیمیفیکیشن و پیاده سازی و تست آن فرآیندی به نسبت زمان بر است. بطور طبیعی در ساختار فعلی اجتماعی و اقتصادی  کشور ما که همه به دنبال نتایج و سود سریع هستند تحمل پروسه های نیم تا یکساله را ندارند و به همین جهت از روشهای سریع که اغلب در بلند مدت نتایج نامناسبی به بار می آورند استفاده می کنند و این تصور به وجود می آید که کارایی گیمیفیکیشن مناسب نبوده است. متاسفانه عدم کفایت دانش برخی از طراحان نیز مزید علت می شود.

  • ممنون میشم روشهای برنامه ریزی و موفقیت در گیمیفیکیشن را شرح دهید.

یکی از نکات مهم، انجام پروسه به صورت تیمی است. صبر و تست های فراوان هم از اهمیت بالایی برخوردار هستند. زمان انجام و پیاده سازی طراحی هم اهمیت بالایی دارد که به سن و وضعیت کار و کسبی که قصد استفاده از گیمیفیکیشن را دارد مرتبط است. نکته مهم یکتا بودن هر پروژه است که نیازمند دقت و تجربه بالایی است. بیشترین خطری که دیزاین موفق گیمیفیکیشن را تهدید می کند، سهل و ممتنع بودن است که اغلب افراد با مطالعه چند مقاله و کتاب به این نتیجه می رسند که میتوانند یک فرآیند گیمیفیکیشن طراحی کنند. متاسفانه هیچ منبع آموزشی مناسبی برای طراحی کامل وجود ندارد و همین باعث دشواری دو چندان کار می شود.

  • چه ابزاری و یا پلتفرمهایی را برای شاخه های مختلف گیمیفیکیشن توصیه میکنید؟

چند دسته ابزار در این زمینه مورد استفاده است:

ابزارهای شبیه سازی (گیم پلی) : این دسته از ابزارها برای شبیه سازی گیم پلی پیش از پیاده سازی استفاده می شوند تا نیاز کمتری در مراحل اولیه به تست و تغییرات باشد و از طرفی هم دیزاینر بتواند طرحهای مختلف را تست نموده و گزینه بهتر را انتخاب نماید. کمک اصلی این دسته از ابزارها در بالانس کردن طراحی است.

ابزارهای اجرا (پلتفرمهای گیمیفیکیشن) : پیاده سازی نرم افزاری راهکارهای گیمیفیکیشن دشوار است. به همین جهت ساختارهای ابری وجود دارند که با استفاده از آنها در وب یا موبایل بخش مهمی از اجرای راهکار با سرعت و اطمینان قابل توجهی به نتیجه می رسد. این ابزارها تحت عنوان پلتفرمهای گیمیفیکیشن در دنیا شناخته می شوند و در دسته بندی ها و کاربردهای گوناگون وجود دارند.

  • کدام ابزار ایرانی را میتوان همسطح تولزها و پلتفرمهای خارجی معرفی کرد؟

در حال حاضر سیستمی شبیه به پلتفرمهای گیمیفیکیشن بین المللی در کشور با نام وصل اپ راه اندازی شده که در مرحله تست نسخه بتا می باشد. بدیهی است با توجه به تحریم های موجود و شرایط برخی از پلتفرمها که امکان استفاده برای کاربران داخل را مشکل می نماید، این گزینه داخلی می تواند راهگشا باشد.

  • چه منابعی برای مطالعه در این زمینه بصورت تخصصی پیشنهاد میکنید؟

روش پیشنهادی من مطالعه اولیه کتاب Actionable Gamification است. پس از مطالعه اولیه فرد علاقه مند می‌تواند برای بار دوم اقدام به مطالعه کتاب نماید با این تفاوت که همراه با پیشرفت در کتاب، مراجع ذکر شده در کتاب را نیز مطالعه کند.

  • کدام پروژه و شرکت ایرانی به عنوان الگو در این بخش معرفی میکنید؟

به خاطر احتمال جهت گیری در پاسخ، از این سوال عبور میکنم.

  • پیش بینی شما از رشد صنعت مارکتینگ و تبلیغات آنلاین در سال ۹۸ چیست؟

با توجه به شرایط اقتصادی نیاز هر چه بیشتری متوجه این صنعت است که امیدوارم در مسیر درست منجر به بالندگی هرچه بیشتر آن شود.

 

https://blogad.in

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *