نقش پلتفرمهای ایرانی در دیجیتال مارکتینگ، گفتگو با مانوئل اوهانجانیانس

, نقش پلتفرمهای ایرانی در دیجیتال مارکتینگ، گفتگو با مانوئل اوهانجانیانس

ممنون میشم کمی از سابقه کاری خودتون برای دوستان توضیح بدید:

من مانوئل اوهانجانیانس هستم، متولد ۲۷ اردیبهشت ۱۳۶۷، کارشناسی مهندسی صنایع و ارشد مدیریت اجرایی گرایش مدیریت استراتژیک دانشگاه تهران. از سال ۱۳۸۲ به دنیای بلاگ‌نویسی وارد شدم، در بازه زمانی سالهای ۱۳۸۸ الی ۱۳۹۶ بعنوان مشاور مدیریت در پروژه‌های مختلف سازمانی برای تدوین و اجرای برنامه کلان استراتژیک، مدیریت فرایندها و مدیریت منابع انسانی حضور داشتم. از مهر ۱۳۹۶ (بعد از حدودا ۴ سال کار غیرمتمرکز روی ایده استارتاپی خودم که وبسایت ایسمینار هست)، بصورت متمرکز با تشکیل تیم، سعی در توسعه ایسمینار دارم. از سال ۱۳۹۵ هم ورود جدی به اکوسیستم کارآفرینی و استارتاپی ایران داشته و در صدها رویداد و کارگاه و ده‌ها مرکز نوآوری و شتابدهنده‌ بعنوان منتور، مشاور افتخار حضور داشتم.

بهترین پروژه ای که داشتید کدام پروژه بود و چرا؟

اگر منظور از پروژه یک بیزنس هست، بهترین پروژه من ایسمینار هست، چون هم خودم حال خوبی باهاش دارم و هم مشتریان و کاربرانمون حال خوبی باهاش دارن. همیشه دوست داشتم برای خودم و اطرافیانم مفید باشم و سعی کنم اثر مثبتی روی جامعه و اکوسیستمی که توش فعال هستم داشته باشم. ایسمینار ازون جنس پروژه‌ها و بیزنس‌هاس که فوق‌العاده میتونه تو آینده انسان‌ها اثر مثبت بذاره.

چرا صاحبین کسب و کار و استارت آپها کمتر به سراغ برنامه ریزی اصولی برای بازاریابی میروند؟
اگه برگردیم به تعریف استارتاپ، استارتاپ‌ها سازمانهای موقتی هستن که تو شرایط عدم قطعیت و ریسک بالا دنبال یه بیزنس مدل پایدار، تکرارپذیر و مقیاس‌پذیر و در نهایت یه رشد بسیار سریع هستند. با این تعریف، استارتاپ‌ها تو ابتدای شکل‌گیریشون تا مراحل اولیه ورود جدیشون به بازار، همچنان دنبال بیزنس مدلشون هستن و در این بین کمترین توجه به برنامه‌ریزی اصولی روی بازاریابی دارند با این حال برای استارتاپها در استیج‌های رشد، این برنامه‌ریزی جدی‌تر میشه.

یه نکته هم که باید اشاره کنم اینه برای استارتاپها اکثرا شاخص‌های عملکردی بازاریابی و پرفرمنس مارکتینگ بسیار مهمه. شاخص‌های رشد استارتاپها اکثرا به جریان‌های درآمدی اونها بر میگرده بنابراین حائز اهمیت میشه.

ممنون میشم روشهای اصولی برنامه ریزی و نظارت در بازاریابی را برای مدیران شرح دهید.
من یه نکته رو اینجا متذکر بشم، من متخصص مارکتینگ نیستم و هر چیزیکه دارم میگم فقط و فقط تجربه خودم بعنوان فاندر و مدیر یک استارتاپ هست و دوستان با این دید بهش نگاه کنند، در جواب این سئوال ما معمولا تو ایسمینار یه داشبورد مدیریتی داریم که یه سری شاخصهای مهم‌مون که عمدتا مرتبط با بیزنس و مارکتینگ میشه رو توش پایش میکنیم، همچنین تیم مارکتینگ یه سری گوگل شیت دارن که با من به اشتراک گذاشته شده که توش براساس هر کانال بازاریابی میان و شاخصهای مرتبط رو بررسی میکنن، معمولا هدفگذاری داریم و براساس اون اهداف شاخصها هم تعیین میشن، اگه بخوام به چنتا از این شاخصها اشاره کنم میتونم به CPO، CAC، CPA (هزینه به ازای هر جذب) یا CPC اشاره کنم.

چه ابزاری و یا پلتفرمهایی را برای شاخه های مختلف بازاریابی توصیه میکنید؟
ما تو ایسمینار اکثرا از گوگل آنالیتیکس، گوگل تگ منجر، هات جر، از ابزارهای تحلیل کلیدواژه و… استفاده میکنیم که هر کدوم براساس کانال و اهداف و شاخصهایی که بصورت ماهانه یا فصلی تعریف میکنیم، میتونن کاربرد متفاوتی داشته باشند.

کدام ابزارهای ایرانی را میتوان همسطح تولزها و پلتفرمهای خارجی معرفی کرد؟
در حال حاضر ما از چند ابزار ایرانی استفاده میکنیم، یکی رایچت برای چت آنلاین که به نظرم میشه گفت با چشم‌پوشی از یه سری امکانات کمتر و محدودیت‌ها، در حد کریسپ میتونه باشه و همچنین از نوین هاب برای مدیریت شبکه‌های اجتماعی‌‌مون بهره میگیریم که به نظرم رشد خوبی داشتن و خوب دارن پیش میرم. اخیرا هم مذاکراتی با جادوبی داشتیم که قرار هست بعنوان پایلوت ازشون استفاده کنیم. برای پوش‌نوتیفیکیشن هم از نجوا استفاده میکنیم که اونم به نظرم بد نمیاد، البته باید مارینا مدیر مارکتینگمون در مورد اینها بیشتر نظر بده من فقط نتایجشون رو میبینم.

چه منابعی برای مطالعه در این زمینه بصورت تخصصی پیشنهاد میکنید؟

با توجه به اینکه ماهیت حوزه مارکتینگ مخصوصا دیجیتال مارکتینگ بسیار بروز هست و لحظه به لحظه در حال تغییراتی در کانسپت‌ها، ابزارها و روشهای هست به نظرم دنبال کردن سایتها و کانالهای تحصصی این حوزه خیلی میتونه مثمرثمر باشه برای اونهاییکه میخوان تو این حوزه تخصصی کار کنند. در کنار اینها به نظرم نباید از وبینارهای تخصصی این حوزه هم چشم پوشی کنیم که بدون هیچ جانب داری به نظرم تو ایسمینار متخصصین این حوزه وبینارهای بروز، کاربردی و جذابی رو برگزار میکنن با قیمتهای مناسب. کلا به نظرم در این حوزه باید مهارت‌آموزی کرد، تا میشه از محتوای کاربردی و مهارتی بهره برد در کنارش هم کارآموزی تو استارتاپها یا شرکتهایی که تو مارکتینگ دارن خوب کار میکنن هم نباید فراموش کرد.

سخن پایانی:

مرسی از شما رفقای گل که این فرصت رو بهم دادین که چند کلمه‌ای در خدمت مخاطبین خوبتون باشم، همچنین از شراگیم مرادی هم بسیار تشکر میکنم که خیلی برای این مصاحبه اذیتش کردم؛ امیدوارم خوندن این مطلب براتون مفید باشه.

https://blogad.in/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *