نکاتی برای استارتاپها در سال ٩٨؛ مصاحبه با شایان شلیله

با توجه به سرعت گرفتن راه‌اندازی استارتاپ ها و کسب و کارهای نوپا در ایران، هنوزم چالش‌هایی وجود دارد که باعث مشکلات فراوانی برای استارتاپ‌ها می‌شود. از اصلی‌ترین مشکلات، فراهم نبودن زیر ساخت مناسب برای استارتاپ‌ها است و بدبین بودن بازار سنتی نسبت به کسب و کارهای نوپا میباشد.

به همین دلیل این موضوع چالش‌ها و مشکلات زیادی را ایجاد کرده است. با توجه به وضع اقتصادی کنونی کشور عزیزمان بسیاری از کارآفرینان امید خود را از دست داده‌اند و سوالی که ذهن همه را مشغول خود می‌کند این است که در سال جدید فعالیت استارتاپ‌ها به چه گونه‌ای باید باشد و عملکرد کلی استارتاپها در سال ۹۷ به چه نحوی بوده است.

در این فرصت قصد داریم که به تمامی این سوالات پاسخ بدهیم تا سال ۹۸ را به خوبی آغاز کنیم برای همین بلاگ اَد قصد دارد که با شایان شلیله موسس جشنواره وب و موبایل ایران و موسس شرکت اینتورک صحبتی را داشته باشد و درباره وضعیت حال حاضر استارتاپ‌ها و قول‌هایی که در جشنواره وب و موبایل ایران داده شد به گفت و گو بپردازد.

روند استارتاپها رو در سال ۹۷ چطور دیدین؟

خیلی موارد جدید و خوبی اتفاق نیفتاد. در جذب سرمایه مشکل داشتیم. موردهایی بود که سرمایه‌گذاری‌هایی با رقم‌های خیلی بالا انجام شده ولی سرمایه‌گذاری‌های کوچک با تعداد بالا اصلا اتفاق نیفتاد.

رابطه مراجع دولتی و قانون گذاری با کسب و کارهای نوپا چقدر بهبود یافته است؟

در واقع هیچی. ولی به سمت بهتر شدن پیش میروند. کند هستند و با سرعت رشد استارتاپ ها همخوانی ندارند، خصوصا در زمینه قانون گذاری.

انجمن چه کمک‌هایی به کسب و کارهای نوپا میتواند بکند؟

به صورت دقیق و مستقیم در دعاوی مالیات و بیمه و تامین اجتماعی امکان داره که قانونی وارد شود و به نفع کارفرما از پرونده دفاع کند.

چه توصیه ای با استارت‌آپها برای سال جدید دارید؟

اگر باور دارن بمونن و بسازن. در شریط سخت راه توسعه و پیشرفت هم هست.

همانطور که در جشنواره وب پارسال اشاره کردم “وقتی سرمایه‌گذار ارزش یک کسب و کار رو به رتبه‌ی الکسای اون می‌داند. مشکل ما نداشتن دانش و شناخت کافی از فضای حاکم بر کشور و جامعه است. مشکل ما این است که چون اکوسیستم نوپایی داریم، تیم‌هایی که در خیلی از شرکت‌های سرمایه‌گذاری کار می‌کنند هیچ‌کدام خودشان این مسیر را طی نکرده‌اند و خیلی از این افراد فقط کتاب و مقاله خواندند و امروز مربی‌ها و مشاورها و منتورهایی هستند که جز دردسر برای استارتاپ‌ها چیزی ندارند.

مشکل ما تشکیل صندوق‌های سرمایه‌گذاری نیست. این صندوق‌ها نیامده‌اند که خون کارآفرین را در شیشه کنند. مشکل ما نبود افراد متخصص در این صندوق‌ها و در اکوسیستم کارآفرینی ایران است. مشکل ما این است که ارزش‌های خود را فراموش می‌کنیم. کی بودیم، کجا بودیم، با کی شروع کردیم و امروز کجاییم؟”

برای سال ۹۸ چه خبر خوبی در زمینه دیجیتال مارکتینگ انتظار داشته باشیم.

من واقعا دوست ندارم این حوزه رو ادامه بدم، تمایل دارم در مشاوره کسب و کارهای نوپا بیشتر فعالیت کنم و کمک به جذب سرمایه به این دوستان.

بلاگ اد بصورت تخصصی روی مباحث دیجیتال مارکتینگ تمرکز داره، بنظرتون استارتاپها چه نقاط ضعفی در این زمینه دارند و چه توصیه ای دارید؟

شدیدا توصیه میکنم بحث دیتا رو علمی و اصولی از روز اول پیگیری کنند.

در پایان شما، چه شخصی رو به مصاحبه بعدی و تخصصی دیجیتال مارکتینگ در بلاگ اَد دعوت می کنید.

میلاد صفایی
ارش خسرویان
مرتضی علوی نیک
فرید اسدی

و در پایان برای همه دوستان آرزوی موفقیت میکنم.
blogad.in/interview-shayan-shalileh/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *