اگر بخواهیم به زبان ساده بگوییم، دیجیتال مارکتینگ یا همان بازاریابی دیجیتال به مجموعهای از فعالیتها اطلاق میشود که برای ترویج و تبلیغ محصولات و یا برندها از طریق بستر وب و اینترنت صورت میپذیرد. در اینجا باید بگویم که دیجیتال مارکتینگ شامل بسیاری از ابزارها همچون پیامهای کوتاه موبایلی، پادکستها، بیلبوردهای دیجیتال، رادیو و تلویزیونهای دیجیتال هم میشود. به همین دلیل بازاریابی دیجیتال با بازاریابی سنتی فرق میکند؛ چرا که در دیجیتال مارکتینگ از کانالها و روشهایی استفاده میشود، که سازمان را قادر به تجزیه و تحلیل کمپینهای بازاریابی میکند.
در دیجیتال مارکتینگ میتوان اطلاعاتی همچون تعداد بازدید، مدت زمان صرف شده در وبسایت، نرخ تبدیل فروش، تشخیص مقالات پر بیننده و کم بیننده و اطلاعاتی از این دست را کسب کرد.
در ادامهی این مطلب با بلاگ ادنگاه همراه باشید تا دربارهی دیجیتال مارکتینگ، بازاریابی اینترنتی و چالشهای موجود در مسیر بازاریابی تحت وب، بیشتر بدانید.
نگاهی به دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی از طریق بسترهای اینترنتی
اهمیت بازاریابی دیجیتال
به دلیل در دسترس بودن همیشگی اطلاعات، رسانههای دیجیتال به شدت در بین اقشار مختلف مردم فراگیر هستند. امروزه رسانههای دیجیتال به پایگاههایی برای خرید، خبر خواندن، تفریح و ارتباطات اجتماعی تبدیل شدهاند. به همین دلیل تصویر شرکت شما چیزی نیست که خودتان منتشر میکنید؛بلکه بخش عمدهای از ذهنیت مردم و مصرفکنندگان نسبت به شما توسط وبسایتهای خبری، گفتههای دوستان و کاربرانی شکل میگیرد که در مورد شما در شبکههای مجازی و اینترنتی صحبت میکنند.
ارتباط خود با مشتریان را با استفاده از مجموعهای از کانالهای دیجیتال مدیریت کنید
استفاده از دیجیتال مارکتینگ و کانالهای مرتبط با آن اهمیت فراوان دارد؛ اما نباید دیگر ابزارها در بازاریابی را نادیده گرفت. شما باید کاربران و مصرفکنندگان را بهتر از دیگران بشناسید تا بتوانید در بهترین و ایدهآل ترین مکان پیغام خود را به آنها رسانده و بیشترین بازخورد را دریافت کنید. به همین منظور باید تمام کانالهای ارتباطی با مشتریان همچون وب، شبکههای اجتماعی، موبایل، ایمیل مارکتینگ، فروش و غیره را با هم تلفیق کرده و از اطلاعات آنها استفاده کنید. بازاریابان میتوانند با استفاده از اطلاعات به دست آمده از این کانالها، تجربهی هماهنگ و کاملی از مصرفکنندگان را در روند خرید پیش بینی کنند. هر چه بیشتر و عمیقتر در مورد رفتار و اولویتهای مشتریان بدانید، تعاملات سودآورتری را با مشتریان تجربه خواهید کرد.
چالش های پیش روی بازاریابان دیجیتال
حجم زیاد کانالهای دیجیتال: مصرفکنندگان از کانالهای مختلف و دستگاههای متفاوت با پروتکلهای گوناگون که ویژگیهای مختلف دارند، استفاده میکنند. همین هم یکی از بزرگترین چالشهای بازاریابان خواهد بود.
رقابت شدید: استفاده از رسانههای دیجیتال در مقایسه با رسانههای دیگر، ارزانتر خواهد بود. به همین دلیل هر شرکت با هر اندازهای در آن میتواند حضور داشته باشد. به همین دلیل جلب نظر مشتریان و کاربران در این رسانهها سختتر خواهد بود.
حجم عظیم اطلاعات: مصرفکنندگان و کاربران حجم زیادی از اطلاعات را در کانالهای دیجیتال از خود به جای میگذارند. به همین دلیل مدیریت و بهکارگیری این اطلاعات سخت خواهد بود و بالطبع استخراج اطلاعات درست از مصرفکنندگان برای تصمیمگیری در جهت امور بازاریابی کار دشواری خواهد بود.نگاهی به دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی از طریق بسترهای اینترنتی
با این چالشها باید از ۳ کار برای موفقیت در دیجیتال مارکتینگ بهره برد:
ارتباط پیچیده با مشتریان را از طریق همهی کانالهای بازاریابی -هم سنتی و هم دیجیتال- مدیریت کنید.
به تمام روابطی که به تعاملات پویا با مشتریان منجر میشود متوسل شوید.
ارزشهای مورد توجه مصرفکنندگان را از اطلاعات کاربران استخراج کنید تا بتوانید تصمیمات بهتری در خصوص جذب مشتریان به محصولات و خدمات خود اتخاذ کنید.
منبع: اخبار رسمی – با همکاری ادنگاه
adnegah.net/blog/quick-look-at-digital-marketing-and-marketing-through-online-platforms/