شهر تعطیل نیست و در گرانبهای خدمت در دست ملت

شهر تعطیل نیست و در گرانبهای خدمت در دست ملت



در ایام نوروز و تعطیلات همه شرکت‌ها سعی دارند تا کمپین‌های تبلیغاتی مناسبی با حال و هوای نوروز طراحی و اجرا کنند و به قولی با نوروز همراه شوند و از این فرصت برای معرفی و گسترش برند خود استفاده کنند. اگرچه برخی برندها از این فرصت طلایی استفاده نمی‌کنند و به سادگی از کنار آن می‌گذرند و یا کمپین‌هایی کاملا نامرتبط با این ایام اجرا می‌کنند، برخی از برندهای موفق و باهوش هم از این فرصت ۱۵ روزه بهترین استفاده را کرده و کمپین‌های خلاقانه‌ای را مرتبط با ایام نوروز طراحی و اجرا می‌کنند. با بلاگ ادنگاه همراه باشید تا بیش‌تر در این‌باره بخوانید.

در روزهای ابتدایی سال ۱۳۹۴ بیش از همه شاهد ۲ کمپین تبلیغاتی بزرگ در رسانه‌های عمومی بودیم که بر حسب اتفاق هر دو در یک حوزه و متعلق به یک صنعت بود. صنعت بانکداری که از سال‌های دور تا کنون یکی از پر تبلیغ‌ترین حوزه‌ها بوده و هر از چند گاهی تبلیغات خوبی را در این حوزه شاهد هستیم. ولی بدون شک شما هم با من هم عقیده هستید که تبلیغات بانک‌ها در بیشتر مواقع به شدت کلیشه‌ای است و تمرکز بیشتر آن‌ها بر مسائلی مانند «جوایز نفیس»، «سود بالا»، «اطمینان و اعتبار» و اخیرا پیرامون امکانات الکترونیکی مانند «تلفن بانک» و «اینترنت بانک» است.

با وجود اینکه انتقادات زیادی به تبلیغات بانک‌ها وارد است، ولی در این نوشته فقط قصد داریم در مورد ۲ کمپین اجرا شده در ایام نوروز صحبت کنیم.

دو کمپین تبلیغاتی بانک ملت و بانک شهر. اولی با شعار «از دل امواج گذشتیم تا دُر گرانبهای خدمت به شما را به دست آوریم» و دومی با شعار «شهر تعطیل نیست»، در ایام نوروز سال ۹۴ اجرا شده و در شبکه‌های تلویزیون صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش شد.

بدون شک و بدون بحث تبلیغ بانک شهر در این میان برنده است و به خوبی توانسته توجه مردم را به خود جلب کند، هر دو تبلیغ توسط یک موسسه تبلیغاتی (ایران نوین) ساخته شده است و با وجود سعی زیادی که در استفاده از خلاقیت در ساخت این تیزرها صورت گرفته ولی تفاوت زیادی بین این دو تبلیغ وجود دارد.

تبلیغ بانک شهر پیرامون نوآوری جدید بانک شهر در راه‌اندازی شعب شبانه‌روزی که به صورت کیوسک‌هایی در سطح شهر دیده می‌شوند شکل گرفته و با این تبلیغ زیبا و نوآورانه توانسته معرفی خوبی برای این طرح جدید انجام دهد. فارغ از نوآورانه بودن این طرح، خود تبلیغ به خودی خود زیباست و اگر از تبلیغات دیگری کپی‌برداری نشده باشد باید به سازندگان آن تبریک گفت که با یک اتاق خالی و چند شمع و یک کبریت توانسته‌اند شعار «شهر تعطیل نیست» را به خوبی به بیننده منتقل کنند.

اما تبلیغ بانک ملت هم با وجود این‌که توسط همان آژانس تبلیغاتی ساخته شده، اما به شدت از نظر پیام و حتی ساخت ضعیف‌تر است. از نظر پیام به این خاطر ضعیف است که سعی دارد پیامی کاملا کلیشه‌ای و غیر واقعی را منتقل کند. پیام این تبلیغ این است که «از دل امواج گذشتیم تا دُر گران‌بهای خدمت به شما را به دست آوریم». و سپس شعار بانک ملت تکرار می شود که «تغییر را احساس کنید».

این پیام کاملا شعارگونه و غیر واقعی است و همه‌ی ما می‌دانیم که بانک‌ها به هیچ‌وجه به فکر خدمت به مردم نیستند و به نفع خود کار می‌کنند. بنابراین باورپذیری این تبلیغ از سوی مردم کم خواهد بود.

از نظر ساخت هم با وجود این‌که مشخص است که چندین برابر تبلیغ بانک شهر برای این تبلیغ هزینه شده است، اما جلوه‌های ویژه‌ی آن که حمله‌ی کوسه را نشان می‌دهد، کاملا مصنوعی است و از طرفی داستان این تبلیغ هیچ ربطی به «گذشتن از دل امواج ندارد». تنها یک غواص را نشان می‌دهد که با یک قایق بسیار گران‌قیمت در آب‌هایی آرام، مشغول غواصی است تا یک مروارید را تصاحب کند. از نظر من این مروارید دارایی مردم است که بانک ملت در فکر تصاحب آن است. همین ضعف داستان موجب می‌شود که من این تبلیغ را یک ضد تبلیغ برای بانک ملت در نظر بگیرم.

شما هم قطعا در مورد این دو تبلیغ نظرات خوبی خواهید داشت . تحلیل‌های خود را در قسمت نظرات بنویسید و این دو تبلیغ را به چالش بکشید.

منبع: IBazaryabi / بانویسی و ویراست از ادنگاه

adnegah.net

ibazaryabi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *