تکنیکهای آنالیز و تبلیغات اپلیکیشن – گفتگو با صادق محسن نیا

, تکنیکهای آنالیز و تبلیغات اپلیکیشن – گفتگو با صادق محسن نیا

ممنون میشوم کمی از سابقه کاری خودتون برای دوستان توضیح بدید:
من صادق محسن نیا هستم، کارشناسی ارشد MBA را در دانشگاه صنعتی شریف خوانده‌ام و در گذشته عمدتاً در حوزه مدیریت تکولوژی و همچنین سیاست‌گذاری فعالیت داشته‌ام. اما دو سه سالی هست که در زمینه فناوری اطلاعات فعالیت می‌کنم و در دو سال گذشته به صورت مشخص در حوزه تبلیغات دیجیتال مشغول بوده‌ام و هم اکنون مدیرعامل متریکس هستم که اولین پلتفرم آنالیز موبایل مارکتینگ در ایران هست.

· ایده‌ی متریکس از کجا آمد؟ چه کمبودی در حوزه تکنولوژی حس شد که به متریکس ختم شد؟

تا همین روزها عرصه اپلیکیشن مارکتینگ ایران خدمات خود را از شرکت Adjust دریافت می‌کرد، یعنی شمارش و تحلیل نصب‌ها و کلیک‌ها را شرکت آلمانی ادجاست و برخی از کمپانی‌های اندازه‌گیری موبایل دیگر مانند Branch انجام می داد. ایده متریکس از زمانی قدرت گرفت که هزینه استفاده از سرویس‌های این شرکت‌ها به دلیل افزایش نرخ ارز رو به افزایش بود و زمینه برای رقابت با یک پلتفرم خارجی فراهم شد.

شما فکر می‌کنید آنالیز موبایل مارکتینگ چقدر در کشور شناخته شده است؟
نمی شود گفت آنالیز موبایل مارکتینگ در ایران وجود ندارد یا مغفول مانده است، شاید به اندازه آنالیز وبسایت، متداول نباشد اما نکته این است که بسیاری از کسب‌وکارهای اپلیکیشنی ایران، خودشان را به استفاده صرف از آنالیتیکس محدود می‌کنند، در حالی که وقتی از چند کانال مختلف اقدام به جذب کاربر می‌شود و بابت جذب هر کدام پولی پرداخت می‌شود، آنالیتیکس بدون سرویس اتریبیوشن یا ترکر، کارایی چندانی ندارد. این که بدانید کاربران چه تجربه‌ای درون اپلیکیشن دارند و چه رفتاری از خود نشان می‌دهند مهم است اما مهمتر از آن شناخت منبعی است که منجر به جذب هر کدام این کاربران به اپلیکیشن شده است.

در مورد فایده استفاده از سرویس اتریبیوشن در کنار سرویس آنالیتیکس بیشتر توضیح دهید.
اتریبیوشن و آنالیتیکس باید در کنار یکدیگر گام بردارند تا بهترین و مطلوب‌ترین نتیجه برای کمپین‌های تبلیغاتی حاصل شود. این را از این جهت می‌گویم چون هرکدام محدودیت خودشان را دارند. آنالیتیکس در مورد تجربه کاربری به شما اطلاعات می‌دهد اما چیزی در مورد منبع جذب کاربران و کانال‌های تبلیغی که منجر به جذب همان کاربران شده است نمی‌گوید. این همان چیزی است که با اتریبیوشن جبران می‌شود. وقتی آنالیتیکس را با اتریبیوشن ترکیب کنید می‌توانید در مورد استفاده بهینه از بودجه تبلیغاتی و بالا نگهداشتن میزان بازگشت سرمایه خود مطمئن باشید.

متریکس با چه ابزارهایی به کمک موبایل مارکتینگ آمده است؟
سرویس‌های اصلی متریکس به سه بخش تقسیم می‌شوند، اتریبیوشن، آنالیتیکس و آنتی‌فراد. هرکدام از این سه بخش کار مجزایی می‌کنند اما در کنار هم پلتفرم جامعی تشکیل داده‌اند که ابزارهای خوبی به صاحبان اپلیکیشن و موبایل‌مارکترها برای کنترل و ارزیابی فعالیت‌های تبلیغاتی می‌دهد.

· آیا در حوزه فعالیت خودتان رقیب داخلی یا خارجی دارید؟

سرویس‌های مشابهی در دنیا وجود دارند که سهم خوبی هم از بازار بین‌المللی کسب کرده‌اند، مانند Appsflyer، Tune و adjust. اما از منظر مشتری ایرانی اگر به دنبال انتخاب سرویس اتریبیوشن باشید، گزینه‌های خارجی علاوه بر قیمت بسیار زیادی که دارند، همیشه ریسک خروج از بازار ایران را متوجه کسب و کار شما می‌کنند. در بازار داخل کشور هم یکی دو سرویس مشابه وجود دارد که امیدواریم بتوانیم رقابت خوبی با هم داشته باشیم و در رقابت با هم رشد کنیم و سرویس‌های بهتری به مشتریان بدهیم.

· مزیت رقابتی شما نسبت به رقبایتان چیست؟

یکی از نقاط تمایز متریکس با رقبا، پس‌زمینه و دانشی است که که تیم آن به واسطه فعالیت به عنوان ادنتورک دارد و به نیازها، اکوسیستم و الزامات تبلیغات موبایلی اشراف دارند. بر همین پایه، ترکر متریکس هر روز درحال توسعه است و سعی می‌کند به قابلیت‌ها و سرویس‌های خود اضافه کند. به عنوان نمونه، ما در متریکس نصب‌هایی که حاصل از جستجوی کافه بازار باشد را شمارش می‌کنیم، همچنین نصب‌های حاصل از گوگل‌ادز یا جستجوی ارگانیک گوگل هم توسط متریکس شمارش می‌شود. علاوه ‌بر اینها، در صورتی که تبلیغات تلگرامی منجر به نصب اپلیکیشن شده ‌باشند، متریکس قابلیت رصد هرکدام از این کانال‌های تبلیغی را نیز دارد.

نقطه تمایز جدی دیگر متریکس، توجهی است که از ابتدای مسیر به تقلب‌های موبایلی داشته است. به همین دلیل، علاوه بر توسعه الگوریتم‌های شناسایی و مقابله با انواع تقلب‌های موبایلی در مجموعه متریکس، با همکاری با یک شرکت استرالیایی به نام ترافیک گارد (TrafficGuard) سعی در تقویت سرویس مقابله با تقلب داشته است.

آیا تقلب موبایلی مهم است و دغدغه بزرگی برای بازار محسوب می‌شود؟
بسیار زیاد! میزان هدر رفتن هزینه‌های تبلیغاتی و محقق نشدن هدف بازاریابان به هیچ وجه رقم کمی نیست. این در حالی است که به طور مشخص در کشور ما این مسئله جدی گرفته نشده و علاوه بر هدر دادن بودجه، تحلیل‌های اشتباهی را به تیم مارکتینگ داده و آنها را از مسیر اصلی تحلیل عملکرد محصول خود گمراه می‌کند.

یک نکته مهم دیگر این است که همزمان با رشد صنعت تبلیغات موبایلی، روش‌های انجام تقلب در این تبلیغات نیز مسیر پیشرفت خود را طی می‌کند و ناشران متخلف به شیوه‌های متعدد سعی می‌کنند مسیر اتریبیوشن را به نفع خودشان تغییر دهند.

اگر نکته دیگری دارید بفرمایید.
امیدوارم بازار موبایل مارکتینگ و اپلیکیشن مارکتینگ ایران که در حال حاضر سال‌های ابتدایی رشد خود را طی می‌کند به ‌زودی شاهد پیشرفت‌های قابل توجه و قابل عرضه در سطح بین‌المللی باشد. ما در متریکس تمام تلاشمان را می‌کنیم که نیازهای این بازار را بشناسیم و برای بهبود آنها تلاش کنیم.

blogad.in

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *